- Етапи розвитку дитини
- Підготовка з самого народження
- Різновиди спілкування дитини з батьками, починаючи з перших днів
- Як навчити дитину говорити, 11 порад
- У яких випадках дитина пізно починає розмовляти
Етапи розвитку дитини
Перші дні життя малюк ще не може порадувати батьків якимись уміннями і досягненнями. Він лише знайомиться з близькими людьми, з рідною домівкою та дарує неймовірне щастя своєю появою на світ. Лише в самому кінці першого місяця у немовляти можна спостерігати інтерес до яскравих речей і предметів, на яких він ненадовго затримує увагу. І навіть обличчя мами і тата, які він бачить щодня, вже стають впізнаваними для цієї крихітки. А голос вже є вловимим, на нього малюк може реагувати.
Другий місяць характеризується невеликими приємними моментами. Обличчя мами вже рідне і знайоме. До того ще й виразні емоції тепер помічаються малюком. Плюсом до цього є поява вимови звуків. Зорова увага на сюжеті чи якомусь предметі, вже за тривалістю стає довша. Тепер і дитячі ручки тягнуться до всього, щоб відчути на дотик. Другий місяць-це той період, коли можна починати читати казки, вірші виразним та ласкавим голосом.
Третій місяць-прекрасний період. У малюка з’являється кращий співрозмовник. Тобто він сам. Він може довго видавати звуки, сміятися. Цікаві рученята хочуть відчути на дотик все, що знаходиться в зоні досяжності. Малюк тягне іграшки до рота, таким чином знайомлячись з ними ближче.
Четвертий місяць-період,коли дитяча активність зростає. Тепер він може довго слухати приємну мелодію, тривалий час концентруючи свою увагу. У дитини вже з’явилося вміння спостерігати і відчувати місце, звідки ж доносяться ці приємні звуки та ритми.
П’ятий місяць-прокидається інтерес до яскравих зображень на картках, в книгах. Малютка розглядає їх із задоволенням. Знайомі люди тепер добре впізнавані. Малюк відрізняє тих, кого він часто бачить від нових людей, яким може відмовляти в порушенні його особистого простору, коли ті виявляють бажання потримати його на руках.
Шостий місяць-розвиток мовлення відчутно йде вгору. Малюк короткими складами може назвати маму, тата, бабусю або дідуся.
Сьомий місяць-той період, коли малюк подорослішав, швидко повзає та ходить за ручку. Любить самостійно грати з іграшками довгий час. Мама може починати знайомство малюка з новими предметами та їх назвами.
Восьмий місяць-дитина проявляє різні емоції від простого плачу до подиву і радості. Запас слів зміняться в більшу ступінь.
Дев’ятий місяць-час активного мовленнєвого розвитку. Зараз він добре запам’ятовує те, що йому читають. Адже пам’ять до цього часу вже розвинена значно краще.
Десятий місяць-час,коли малечі подобається спілкуватися з дітьми, граючи з ними. Дитина вже більш менш посидюча для того, щоб разом з ним малювати розмальовки, робити цікаві вироби.
Одинадцятий місяць-дитина вже давно не немовля. Вона розуміє, коли її лають, розуміє заборони, починає розмовляти. Готова навчатись вираженню своїх емоцій словами.
Дванадцятий місяць- зовсім дорослий малюк вже висловлює власні бажання. Словниковий запас може налічувати близько 20-ти слів.
Підготовка з самого народження
Прийшовши в цей світ, новонароджений поступово пізнає все, що знаходиться навколо нього. Звичайно, в цьому на допомогу приходить мама, яка прагне постійно контактувати з дитиною. Навіть під час годування, купання або інших процедур по догляду за немовлям, вона завжди намагається спілкуватися, незважаючи на те, що малятко ще нічого не може зрозуміти. Адже тоді і починають закладатися перші цеглинки, які стануть основою в майбутньому для того, щоб маленький заговорив, подолавши без труднощів можливі складності. А труднощі, ймовірно, будуть з’являтися. Бо це цілком нормальне явище, що виявляється в процесі навчання чомусь новому. Тим більше, що всі діти різні і кожен розвивається індивідуально. Тому контакт між матір’ю і дитиною вкрай необхідний. Він повинен бути як розмовний, так і зоровий. Насправді, контакт і так присутній, сам по собі. Це відбувається несвідомо, більше на рівні материнського інстинкту. Добре, коли з малюком розмовляють, жестикулюють, висловлюють емоції мімікою та інтонацією. Великим плюсом буде, якщо мама кожній своїй дії дає пояснення для малюка і коментує те, що відбувається. Реакція маляти буде теж швидка. Для його віку поява посмішки вже є доброю ознакою того, що він вас чує, а те, що відбувається, йому приносить задоволення. Також в цей час можна починати тренувати зорову пам’ять. Наприклад, знайомити його з усіма кімнатами у вашому домі. Носячи на руках, мама помітить як маленькі цікаві оченята будуть з інтересом вдивлятися в інтер’єр, в якісь конкретні предмети, які привертають його погляд своїм яскравим кольором або незвичайною формою. Головне, відразу розповідати що це, підносити ближче, давати відчути дитині на дотик. Тактильні відчуття не менш важливі в даному пізнавальному процесі.
Різновиди спілкування дитини з батьками, починаючи з перших днів
1) крик- це перша емоція, яку висловлює новий житель землі, з’явившись на світ. Пару місяців життя малюк саме за допомогою крику спілкується з мамою і татом, тим самим показуючи своє невдоволення або біль. У цей період батькам доводиться вкрай складно. Адже мама не може толком зрозуміти що ж насправді турбує малюка.
2) протяжні голосні. Звук “ААГУ” приходить в якості доповнення до звичайного плачу. Так малюк спілкується приблизно до півроку, вимовляючи довгі звуки. Батьки намагаються відповідати своєму чаду, розмовляючи таким чином з ним. Це правильна та дуже необхідна реакція. Контакт встановлений, хоч і на незрозумілій мові, а малюк щасливий.
3) лепетання- це ще один спосіб спілкування, який присутній десь до 8 місяців. В цей час малюк готовий до знайомства та сприйняття музики і звуків. Але вони, ні в якому разі, не повинні бути гучними.
Пройшовши всі етапи дорослішання, дитина вже починає розуміти і сприймати мову оточуючих. Тепер перед батьками стоїть ускладнена задача. Так як же все-таки навчити дитину розмовляти?
Як навчити дитину говорити, 11 порад
1) зарядка за методикою фахівців-логопедів
Будь-який хороший професіонал, тобто логопед, перш ніж приступити до заняття з учнем, робить з ним певну зарядку. Така розминка необхідна для язика. У домашніх умовах проводити ці вправи не складе особливої трудності. Зараз існує величезна кількість посібників, які продаються в будь-якому книжковому магазині та відеороликів, яких достатньо на просторах інтернету. Кожна мама вибирає те, що більше підходить її улюбленому чаду.
2) любов до соски необхідно виключити
Дана звичка дуже шкідлива. Вона властива більшості малюкам і надає негативну дію в першу чергу для мовного апарату. Цей дитячий аксесуар заважає язику правильно розвиватися. Згодом дитина може зіткнуться з серйозними проблемами, які зможє виправити тільки фахівець.
3) додати заняттям веселих фарб
У такому ранньому віці діти не здатні сприймати заняття, за принципом шкільних уроків. Тому не потрібно ускладнювати ситуацію і робити заняття ненависними. Придумавши якусь гру, можна викликати в маленькому учневі зацікавленість процесом. В навчання можна задіяти різні іграшки, яскраві картки. Завдяки широкому вибору, ви легко підберете щось потрібне і цікаве в дитячому магазині.
4) поступове знайомство з новими словами
Зрозуміло, що дитина в своєму віці знайома лише з малою кількістю слів. Ніщо не заважає батькам вивчати нові предмети, нові позначення. Щоденні прогулянки нехай не проходять даром. Адже скільки на вулиці всього нового та цікавого. Починаючи від тварин, птахів і закінчуючи будинками й машинами. Показуйте, називайте, повторюйте. Обов’язково, переконайтеся в тому, що дитина змогла запам’ятати предмет та його назву. В даному випадку важлива якість, а не кількість. Кількість буде збільшуватися у ході розвитку.
5) моторика- дуже важливий елемент в досягненні мети
Розмова малюка не може початися без дрібної моторики, так як ці функції йдуть поруч рука об руку. В даному випадку можна вдатися як до домашніх предметів, так і скористатися спеціальними товарами, що продаються в магазинах. Удома можна використовувати намиста, крупу або макаронні вироби. У побуті господині можуть знайти чималу кількість способів, які допоможуть розвивати дрібну моторику. Нехай пальчики малюка будуть задіяні в такому цікавому занятті, як перебирання намиста або гороха.
6) виключити блакитні екрани
Важливим нюансом є те, що під час занять дитина повинна чути тільки вашу мову, яка звучить чітко та з необхідною інтонацією. У цей момент малюка не повинно відволікати абсолютно нічого. Це стосується телевізорів і комп’ютерів. З них доноситься не зовсім правильна мова і інтонація. Деякі з батьків можуть цим зловживати, щоб на задньому фоні звучало щось легке та ненав’язливе. Але це абсолютно неприпустимо. В період навчання у кімнаті повинна бути тиша.
7) щоденне читання
Цей спосіб добре заповнює прогалини і розширює словниковий запас. Знаючи улюблені казки або розповіді дитя, читайте йому їх повільно і вдумливо. Також можна дати книгу з яскравими картинками, щоб він не тільки слухав, а й бачив сюжети та героїв в ілюстраціях.
8) тільки правильна вимова
Дуже важливо вимовляти слова правильно. Адже малюк тільки вчиться і повинен розуміти та запам’ятовувати все правильно. Деякі батьки роблять величезну помилку, повторюють за дитиною неправильну вимову в дитячій інтерпретації, ніби граючись з нею. В процесі навчання учень повинен чути лише чіткі та правильні слова.
9) просити дитину говорити словами, а не жестами
Поки дитина не навчилася добре розмовляти, йому простіше вказати пальчиком на те, що він хоче. Не потрібно сприймати дитячі жести. Адже це значно полегшує життя малюкові, а розуміння того, що батьки і так його зрозуміють, виключає бажання і потребу вчитися розмовляти. Тому просіть маленького учня, щоб той намагався сказати те, що ж він все-таки хоче, таким чином стимулюючи його швидше заговорити зрозумілими фразами і реченнями.
10) постійне спілкування і зацікавленість
Як тільки ваше дитя починає зрозумілою мовою викладати свої думки, станьте приємним співрозмовником. Підтримуйте діалог, перепитуйте, робіть вигляд що не зрозуміли. Це мотивує малюка до нових знань та дасть йому впевненість у собі.
11) включайте дитячі пісеньки
Раніше продавалися платівки й касети з дитячими піснями. Зараз все набагато простіше. Комп’ютер приходить на допомогу юним музикантам. Увімкніть улюблену пісню з мультика чи казки. Нехай малюк підспівує. Відомо, що пісні запам’ятовуються швидше і легше. До таких занять у дитини буде особливе ставлення. Це не просто підвищує настрій, але й додає до пам’яті нових слів. Мама обов’язково повинна співати разом з маленьким.
У яких випадках дитина пізно починає розмовляти
- Індивідуальні фактори
Як вже відомо, до кожної дитини потрібен свій підхід. Те ж саме відбувається і з розвитком. Один малюк вже бігає, а його сусід по пісочниці тільки починає ходити. Це стосується і вміння розмовляти. Цей навик обов’язково прийде, але в певний час. Звісно, існують випадки, коли дитина і в 2 роки ще не говорить. Тоді необхідна консультація фахівців. З цим затягувати не варто.
- В родині говорять на двох мовах
Подібні випадки не поодинокі. Такій дитині, безумовно, найскладніше почати говорити. Тому що, зовсім не зрозуміло якою ж саме мовою потрібно розмовляти. Тут батькам необхідно докласти трохи більше зусиль та запастися терпінням. Потрібно намагатися вивчати мови окремо. На це піде багато часу і сил. Звичайно, такий малюк буде розмовляти пізніше, ніж його маленькі друзі.
- Відсутність спілкування з дитиною
Це відбувається в таких сім’ях, де дитина оточена недостатньою увагою. Найчастіше обмежуються тим, що за нею просто доглядають та годують. З нею не розмовляють з народження та не співають пісеньки. Такому маляті буде вкрай складно почати вчасно розмовляти через відсутність необхідних стартових навичок та словникового запасу.
- Неспокійний та нервовий стан дитини
Діти- це губки, які вбирають в себе все, що відбувається в найближчому оточенні. Якщо вдома у батьків постійні проблеми, скандали, то це в першу чергу позначається на самому молодшому члені сім’ї. Він може складно переносити стрес, який призведе до відсутності нормального розвитку. Це може мати плачевні наслідки, пов’язані з погіршенням дитячого здоров’я. Тому батьки повинні виключити гучні сварки і з’ясування відносин на підвищених тонах у присутності дитини.
- Генетика, складна вагітність та пологи
Уповільнений розвиток може також передаватися генетично або стати наслідком складної вагітності і пологів. За цим процесом потрібно уважно спостерігати, так як тривала затримка в розвитку є серйозним приводом звернутися до фахівців.
- Поганий слух
Якщо батьки помітили у дитини таку проблему, то потрібно негайно вирушати в лікарню для перевірки слуху. Малюк не зможе розмовляти, якщо у нього присутні подібні порушення.
- Затримка розумового розвитку
Розумовий розвиток безпосередньо пов’язаний з мовою. Якщо є такі симптоми, то не треба спокійно вичікувати, покладаючись на те, що, можливо, саме для вашого чада, необхідний момент ще не настав. Потрібно негайно проконсультуватися з неврологом та логопедом.